مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
به چه میزان از مطالب این وبلاگ راضی هستید؟






 

 

پیرمردی با همسرش در فقر زیاد زندگی میکردند.

 

هنگام خواب ، همسر پیرمرد ازو خواست تا شانه برای او بخرد تا

موهایش را سرو سامانی بدهد.

پیرمرد نگاهی حزن امیز به همسرش کرد و گفت که نمیتوانم بخرم

حتی بند ساعتم پاره شده و در توانم نیست تا بند جدیدی برایش بگیرم.

پیرزن لبخندی زد و سکوت کرد..

پیرمرد فردای انروز بعد از تمام شدن کارش به بازار رفت و

 ساعت خود را فروخت و شانه  برای همسرش خرید ..

وقتی به خانه بازگشت شانه در دست با تعجب دید که همسرش

 موهایش را کوتاه کرده است و بند ساعت نو برای او گرفته است .

مات و مبهوت اشکریزان همدیگر را نگاه میکردند.

اشکهایشان برای این نیست که کارشان هدر رفته است

برای این بود که همدیگر را به همان اندازه دوست داشتند و

 هرکدام بدنبال خشنودی دیگری  بودند.

به یاد داشته باشیم.

اگر کسی را دوست داری یا شخصی تو را دوست داشته باشد

باید برای خشنود کردن او سعی و تلاش زیادی انجام دهی..

 

عشق و محبت به حرف نیست باید به آن عمل کرد.

 







نوع مطلب : اخلاقی، 
برچسب ها : عشق و محبت به حرف نیست باید به آن عمل کرد.،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
جمعه 8 تیر 1397

 

5 مرحله تکامل عشق :

عشـق مـیـان دو فـرد طــی چنـــدین مرحله متفاوت تکامل می یـابد

 که به مـنـظور بــقای عشق هر کدام ازاین مراحل اهمیت خاص 

خود را دارا میباشد این مراحل شامل:

مجذوب شدن، دلربایی، هوس (اشتیاق مفرط)، صمیمیت و تعهد است:

۱- مرحله مجذوب شدن

واکنــش مـثـبـت نسـبت به یک شخص است که خود به دو مرحله 

تقسیم بندی میگردد:

مجذوب شدن فیزیکی: هنگامــی روی مــــی دهد که جـسم شمـا

 نــــسبت به یک شخص از خود واکنش نشان میدهد. واکنشهایی همچون:

 افزایش ضربان قلب، افزایش درجه حرارت بدن، تعریق کف دستها و دلهرگی.

 این مرحله سطحی ترین و ابتدایی ترین مرحله عشق میباشد 

اما در عین حال یکی از قدرتمند ترین عوامل است.

مجذوب شدن عاطفی: هنگامی که اوضاع و احوال مساعد و مطلوب باشد

 شکل میگیرد. پس از آنکه شما از لحاظ فیزیکی مجذوب شخصی گردید

 سپس باب گفتگو را با وی خواهید گشود و اگر متوجه شدید که اشتراکاتی

 با یکدیگر دارا میباشید از قبیل 

سرگرمیها، 

طرز تفکر، 

ایدئولوژی، 

شغل، 

تحصیلات، 

علایق 

و دیگر زمینه های مشترک سپس از لحاظ احساسی مجذوب

 یکدیگر خواهید گشت.

همچنین مجذوب شدن از لحاظ عاطفی حتی میتواند در فقدان مجذوب شدن

 از لحاظ فیزیکی نیز به وقوع بپیوندد. در این صورت پیوند و رابطه 

مستحکم تری ممکن است میان دو فرد ملاقات کننده پدید آید. 

زیرا پیشداوریها و پیش فرضهای مبتنی بر ظاهر فیزیکی دیگر وجود 

نخواهند داشت.

۲-دلربایی

در اصل به عمل تلاش برای تاثیرگذاری و جلب توجه و نظر فردی دیگر

 توسط توجه متقابل و اهدای هدایا و غیره اطلاق میگردد. 

دلربایی نیز دو قسم است:

دلربایی خودخواهانه و دلربایی غیر خودخواهانه و با خلوص نیت.

دلربایی خود خواهانه: هنگامی روی میدهد که شما اقدام به

 اعمال رمانتیک میزنید صرفا بمنظور منفعت شخصیی خودتان. 

هدیه دادن برای تحت تاثیر قرار دادن شریک خود. در واقع شما دلربایی 

را بعنوان یک آلت و به عنوان معامله بکار میبرید.

دلربایی خالصانه:هنگامی روی میدهد که شما تنها برای دلخوشی و لذت

 شریکتان دست به اعمال رمانتیک میزنید. شما نیز تنها از خوشحالی و

 لذت شریک خود ابراز خوشنودی میکنید.

دلربایی (و یا عشق) خودخواهانه خیلی زود به سردی گراییده و زایل میگردد. 

اما دلربایی ( و یا عشق) عاری از هر گونه خودخواهی تداوم خواهد یافت. از

 آنجایی که دلربایی و رمانتیک بودن یک عمل میباشد بسیاری از افراد که 

مدت زیادی را با یکدیگر گذرانده اند آن را به دست فراموشی میسپارند 

با تلاش آگاهانه قادر خواهند بود شعله های آن را مجددا افروخته سازند.

۳- مرحله هوس(اشتیاق مفرط)

آرزوی داشتن فردی، تا آن حد که جدایی از آن فرد غیر ممکن میگردد.

 این هنگامی است که رابطه احساسی مبدل به رابطه فیزیکی میگردد.

 این مرحله بسیار حائز اهمیت است. این مرحله لحظه ای است که 

رابطه به یک دو راهی منشعب میگردد که دو فرد میباید یکی از آن دو راه 

برای ادامه مسیر برگزینند: یک راه که به تباهی می انجامد و مسیر دیگر

 که به مرحله والاتر منتهی میگردد.

۴- مرحله صمیمیت

به یک ارتباط تنگاتنگ و بسیار نزدیک اطلاق میگردد. دو فرد افکار، 

عقاید، احساسات و رویاهایشان را با یکدیگر قسمت میکنند. در یک 

حقیقی چیزی برای پنهان ساختن از یکدیگر وجود نخواهد داشت. 

صمیمیت یک پدیده ناگهانی نبوده بلکه یک روند تدریجی و پیشرونده میباشد 

که هیچگاه متوقف نمیگردد. هرگاه صمیمیت در یک رابطه وجود نداشته باشد 

ممکن است آن رابطه برای مدتی دوام بیاورد اما همیشگی نخواهد بود.

۵- مرحله تعهد

به التزام برای صادق و وفادار ماندن به همسر خود در سراسر سختیها و 

خوشیهای زندگی اطلاق میگردد. اگر شما قادر بوده اید تا این مرحله از

 عشق پیشروی کنید پس چرا میخواهید به همه چیز پشت پا بزنید؟

 به یکدیگر گوش دهید، با یکدیگر سازش کنید و به خاطر داشته باشید 

برای دستیابی به این مرحله و موفقیت مسیر دشواری را پیموده اید.

 بنابراین قدر جایگاه خود را بدانید.

 






نوع مطلب : اخلاقی، 
برچسب ها : 5 مرحله تکامل عشق،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
جمعه 8 تیر 1397

من که نابینا هستم،

شما بینایان را پند می دهم:

از چشمان خود آنچنان بهره بگیرید که گویى فردا به یکباره کور خواهید شد.

موسیقی نهفته در صداها،

نغمه ی پرندگان و آهنگ نوازندگان را

آنگونه گوش دهید،

گویی فردا به یکباره کر خواهید شد.

آنچه را می خواهید، چنان لمس کنید،

گویی فردا به یکباره لامسه ی خود را از دست خواهید داد.

رایحه ی گُل ها را ببوئید

و هر لقمه را چنان مزه مزه کنید،

گویی فردا به یکباره شامه و ذائقه ی خود را از کف می دهید...

 

هلن کلر






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : من که نابینا هستم،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
جمعه 8 تیر 1397

 

اغلب آدم‌ها فکر می‌کنند اگر یک بار دیگر متولد شوند،

زندگی‌شان جورِ دیگری می‌شود.

شاد، خوشبخت و کم‌اشتباه خواهند بود،

با خود می‌گویند که همه چیز را از نو خواهند ساخت...

 استوار و بی‌نقص!

اما این هرگز حقیقت ندارد!

اگر ما جسارت طور دیگری زندگی کردن را داشتیم،

 اگر قدرتِ تغییر کردن را داشتیم،

اگر آدمِ ساختن بودیم،

 از همین جای زندگی‌مان به بعد را مى‌ساختیم.

 

آنتوان دو سنت‌اگزوپری






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : اگر قدرتِ تغییر کردن را داشتیم،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
پنجشنبه 7 تیر 1397

 

مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول

 

 

قوم گفتندش که کسب از ضعف خلق

لقمهٔ تزویر دان بر قدر حلق

 

نیست کسبی از توکل خوب‌تر

چیست از تسلیم خود محبوب‌تر

 

بس گریزند از بلا سوی بلا

بس جهند از مار سوی اژدها

 

حیله کرد انسان و حیله‌ش دام بود

آنک جان پنداشت خون‌آشام بود

 

در ببست و دشمن اندر خانه بود

حیلهٔ فرعون زین افسانه بود

 

صد هزاران طفل کشت آن کینه‌کش

وانک او می‌جست اندر خانه‌اش

 

دیدهٔ ما چون بسی علت دروست

رو فنا کن دید خود در دید دوست

 

دید ما را دید او نعم العوض

یابی اندر دید او کل غرض

 

طفل تا گیرا و تا پویا نبود

مرکبش جز گردن بابا نبود

 

چون فضولی گشت و دست و پا نمود

در عنا افتاد و در کور و کبود

 

جانهای خلق پیش از دست و پا

می‌پریدند از وفا اندر صفا

 

چون بامر اهبطوا بندی شدند

حبس خشم و حرص و خرسندی شدند

 

ما عیال حضرتیم و شیرخواه

گفت الخلق عیال للاله

 

آنک او از آسمان باران دهد

هم تواند کو ز رحمت نان دهد

 

مولانا

 

وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)

 






نوع مطلب : شعر و ادبیات، 
برچسب ها : نیست کسبی از توکل خوب‌تر،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
پنجشنبه 7 تیر 1397

 

رابطه‌ها،

رابطه‌هاى خوب،

چرا به خرابی كشیده مى‌شوند؟

این سوال شاید هزار و یک جواب داشته باشد كه یكى‌ش این است:

 چون دو طرف رابطه، ظرافت روزهاى اول‌شان را از دست مى‌دهند.

از پیراهن اتوكشیده و یقه‌ى آهارزده و كفش و كلاه ست‌كرده و 

آرایشِ به‌غایت‌حساب‌شده بگیر،

تا انتخاب كلمات و لحن جملات و ملاحت در گفتار و دقت در رفتار.

 

آدمِ روزهاى اول رابطه، چنان ملاحظه‌كار است؛ انگار پادوى نوجوانى

 است كه روز اول كارش در كارگاه بلورسازى، از برابر چشمان

 شكاک استادكارش بار شیشه مى‌برد.

همین آدم، همان آدمى‌ست كه صد سال بعد فراموش مى‌كند

 هر كلمه‌ى نابه‌جا مى‌تواند دشنه شود و در دل بنشیند.

 

رابطه‌ها به خرابی كشیده مى‌شود چون آدم‌هاى رابطه فریبِ 

عادت را مى‌خورند و به خودشان راحت مى‌گیرند.

چون از یاد مى‌برند كه آن‌چه روز اول دیگرى را مى‌آزارد، تا

 هزار سال دیگر هم آزاردهنده است.

 






نوع مطلب : اجتماعی، 
برچسب ها : رابطه‌ها،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
پنجشنبه 7 تیر 1397

 

ترس مهمترین مانع نرسیدن به اهداف توست

و شجاعت بزرگترین سرمایه زندگی‌ات.

 

مهم نیست چقدر توانمندی،

مهم این است که چه مقدار شجاعت داری.

زیرا شجاعتِ توست که تعیین می‌کند چه اندازه از توانمندی های 

بالقوه‌ات تبدیل به بالفعل شوند.

به من یک انسان موفق نشان بده، تا به تو یک فرد بی‌باک 

را نشان بدهم.

شما نان شجاعت خود را می‌خورید.

نمی توانید هم بترسید و هم موفق شوید.

با محافظه کاری، ترس افراطی محال است موفق شوید.






نوع مطلب : اخلاقی، 
برچسب ها : ترس مهمترین مانع نرسیدن به اهداف توست،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
پنجشنبه 7 تیر 1397

یافته های جدید برای درمان «فوبیا» :

محققان در یافته های جدید خود عامل ژنتیکی بروز فوبیا 

و روش های درمان آن را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: محققان کشف کردند 

علت اختلاف در نتیجه درمان روانشناختی فوبیا، ژن انتقال دهنده

سروتونین است.

فوبیا یک ترس غیرمنطقی، بیش از حد و مداوم از یک شی، کار،

 حیوانی ا وضعیتی خاص است. این بیماری بدون درمان برطرف نمی شود 

و به طور معمول با اجتناب از عوامل محرکیا تحمل اضطراب در مواجه

 با عوامل تحریک کننده بیماری مدیریت می‌شود.

شاید اجتناب از برخی ترس ها ممکن باشد، مثلاً می توان با ترس از 

ارتفاع (آکوفوبیا) روبه رو نشد، اما در صورتی که دامنه بیماری وسیع تر

 باشد اجتناب از عوامل تحریک کننده نیز سخت تر خواهد بود، به عنوان

 مثال بیمارانی که ترس از ظاهر شدن در اماکن عمومی (آگورافوبیا) دارند،

 برای دوری از عوامل محرک بیماری باید تغییرات زیادی در زندگی

 خود ایجاد کنند.

قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده فوبیا می تواند با نشانه های

 فیزیکی اضطراب مانند تشنگی، تعریق، سرگیجه و حالت تهوع همراه باشد

 در نتیجه معمولاً فوبیا نوع شغل، فعالیت های اجتماعی بیماران و حتی 

مسیر رفت و آمد آن ها و محیط زندگی بیماران را به آن ها تحمیل می کند.

درمان ترس معمولاً شامل نوعی روان درمانی از قبیل رفتار درمان شناختی 

برای کاهش حساسیت بیمار نسبت به عوامل محرک فوبیا از طریق

 روبه رو شدن کنترل شده با عامل تحریک می شود.

نتایج پژوهشی که در روز‌های اخیر منتشر شده، حاکی از تأثیر نوعی

 آرایش ژنتیکی خاص در درمان روانشناختی موفقیت آمیز فوبیا است؛ 

محققان حاضر در این پژوهش به بررسی تأثیر ژنوتیپ حامل

 سروتونین روی نتیجه درمان فوبیا پرداخته اند.

بیش از ۲۰۰ بزرگسال مبتلا به فوبیایی خاص که دارو دریافت نمی کردند،

 در این پژوهش حضور داشتند.

عنکبوت، جراحی دندان، خون و تزریق از جمله مواردی بودند که شرکت

 کنندگان از آن ها می ترسیدند.

هر شرکت کننده دریک جلسه درمانی مبتنی بر روبه رو شدن با ترس

 قرار گرفت؛ سطح ترس ذهنی از عامل محرک قبل از جلسه، بلافاصله 

پس از جلسه و ۷ ماه بعد ارزیابی شد.

ژنوتیپ حمل کننده سروتونین تفاوتی  در اثربخشی فوری درمان ایجاد

 نکرد با این حال، در ارزیابی ۷ ماهه تفاوت معنا داری در سطح ترس

 بر اساس ژنوتیپ وجود داشت.

برای تأیید این یافته ها به مطالعات بیشتری نیاز است، اما دانشمندان

 معتقدند ژنوتیپ حمل کننده سروتونین می‌تواند یک بیومارکر برای

 نتیجه درازمدت درمان های ترس مبتنی بر روبه رو شدن با عامل ترس باشد.

منبع:سایک نیوز






نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : یافته های جدید برای درمان «فوبیا» :،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
پنجشنبه 7 تیر 1397

 

اصول رزومه نویسی و سرفصل بندی عمومی یک رزومه

شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به

 مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را بر می گزیند. 

اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

 

1- جزئیات شخصی (Personal Details) 

اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند. آن چه می بایست در این بخش

 ذکر شود شامل نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.

 

2- پروفایل شخصی (Personal Profile)    

وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود.

 آن چه در پروفایل به نگارش در می آید، تصویری کلی و گویا از شما است که به

 طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.

 

3- تحصیلات و توانایی های علمی (Education and Qualifications) 

این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما، از دیپلم دبیرستان و نام 

دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی

 هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال

 حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید. سایر دوره های علمی - کابردی که 

در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.

 

4- سوابق شغلی  (Skills and Work Experiences) 

در این بخش باید کل سوابق شغلی شما، اعم از تمام وقت یا پاره وقت، با ذکر

 نام و تلفن یا آدرس محل کار، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.

 

5- انتشارات و مقالات (Publications)

فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید

 به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه

 ضمیمه نمایید بهتر است.

 

6- سایر اطلاعات (Additional Information)

نگارش این قسمت ضروری نیست، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی

 روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

 

7 - علائق (Interests) 

فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این 

بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.

 

8 - معرف ها (References)  

نام، رتبه، درجه تحصیلی، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین

 خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید. این معرف ها

 می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

 

* سایر توصیه ها

- پیش از نگارش رزومه، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید 

تا چیزی را از قلم نیاندازید. سعی کنید تا حد امکان، مدارکی دال بر سوابقتان 

آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.

- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!

- بهتر است رزومه را در 2 روی یک کاغذ A4  تنظیم نمایید. بهترین حجم

 رزومه در همین حد است.

- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت

 لزوم از آن ها استفاده کنید.

- در مورد نگارش انگلیسی، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی 

که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.

- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : اصول رزومه نویسی و سرفصل بندی عمومی یک رزومه،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 6 تیر 1397


آشنایی با برند بوئینگ (Boeing)

خلاقیت و خطرپذیری ویلیام بوئینگ آنقدر بود که برای تحقق رویاهای برادران رایت دست به اقدام مهمی بزند و حدود یک قرن پیش، شرکت هواپیمایی بوئینگ را تاسیس کند.

هنر و ظرفیت رهبری او نیز آنچنان بود که با حضور مستقیم دو دهه در شرکت، زمینه‌های توسعه آن را چنان فراهم آورد که امروز بوئینگ به بزرگترین و برترین تولیدکننده هواپیماهای تجاری و دومین شرکت بزرگ در زمینه صنایع دفاعی و پیشروترین شرکت در طراحی و ساخت موشک‌ها و ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی تبدیل شود. دستیابی به جایگاه ۲۸ در جمع پانصد شرکت برتر جهانی و حفظ اقتدار یک قرن حاکمیت در صنعت هوایی و نفوذ به بیش از ۹۰ کشور جهان و تامین ۷۵ درصد هواپیماهای مسافربری جهان، کارنامه درخشانی است که ویلیام بوئینگ سنگ بنای اولیه آن را نهاد و اکنون پس از فراز و نشیب یکصد ساله و پشت سر گذاشتن دو جنگ جهانی، جیمز مک نرنی با سابقه درخشان مدیریتی، سکان هدایت شرکت را در دست گرفته است. اگر چه حوزه فعالیت بوئینگ در صنایع هواپیمایی تجاری تا سیستم‌های دفاعی را در بر می‌گیرد و حتی در همکاری نزدیک با سازمان فضایی آمریکا (ناسا) طراحی و ساخت شاتل‌ها و سفینه‌های فضایی را نیز شامل می‌شود، اما مدیرعامل فعلی شرکت از حضور تدریجی رقیبی به نام ایرباس در حوزه هواپیماهای تجاری نمی‌تواند خوشحال باشد.

 

تاریخچه

ویلیام بوئینگ بنیانگذار شرکت بوئینگ در سال ۱۸۸۱ در آمریکا زاده شد. ۲۴ سال بعد از دانشگاه ییل دانش آموخته گشت؛ در حالی که علاقه و اشتیاق به انجام کارهای خطرپذیر در او شعله‌ورتر شده بود. پنج سال پس از دانش‌آموختگی، شرکت گرین وود تیمبر را تاسیس کرد و دو سال بعد شرکت شیپ یارد را خرید و اندک اندک مقدمات تاسیس یک کارخانه هواپیماسازی را فراهم آورد. در سال ۱۹۱۶ با ساخت هواپیمای مدل B1 بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان متولد شد. این در حالی بود که این هواپیما کمتر از هشت متر طول داشت و تا ارتفاع ۹۰۰ پایی پرواز می‌کرد. او با سرمایه ۱۰۰ هزار دلار این شرکت را تاسیس کرد و آن را شرکت محصولات هوایی پاسفیک نام نهاد و یک سال بعد نیز نام آن را به شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد. در سالهای اولیه فعالیت، بوئینگ به ساخت هواپیماهای کوچک برای نیروی دریایی و یا حمل بسته‌های پستی دست زد. این هواپیماها به نام مدل C شهرت یافت. در سال ۱۹۱۹ اولین هواپیمای تجاری بوئینگ به نام B1 به پرواز درآمد. طی دهه بعد، بوئینگ درصدد تغییر، استاندارد موتورهای هواپیما از سیستم خنک‌کاری آبگرد به هواگرد بود و مدل A40 را پس از این تغییر تولید کرد. در این دهه بود که هواپیمای بمب‌افکن توسط دونالد داگلاس طراحی شد و بوئینگ، شرکت دولفین را که متعلق به او بود، خریداری کرد و تولید مجموعه هواپیماهای نظامی را نیز در دستور کار خود قرار داد. در سال ۱۹۲۸ هواپیمای بوئینگ مدل B1E با چهار سرنشین و سپس مدل ۸۰ با ۱۲ سرنشین به پرواز درآمد. گرچه همزمان با رشد و رونق شرکت، در سال ۱۹۳۴، به دلیل قانونی که به تصویب رسیده بود، ویلیام بوئینگ سهم خود را فروخت و شرکت را رها کرد، اما همچنان تا پایان عمر به مشاوره با شرکت ادامه داد. در خلال جنگ جهانی دوم، بمب افکن B29 توسط بوئینگ ساخته شد و به پرواز درآمد. ۱۵ سال بعد نیز بمب افکن پیشرفته B52 مورد استفاده قرار گرفت. در همان سال، یعنی ۱۹۵۷ اولین هواپیمای مجهز مسافربری مدل ۷ به عنوان بوئینگ مدل ۷۰۷ به بازار عرضه شد و مورد استقبال قرار گرفت. طی دهه بعد، مدل‌های ۷۲۷، ۷۳۷ و ۷۴۷ نیز یکی پس از دیگری به بازار حمل و نقل هوایی جهان ارائه شد. در این سالها، بوئینگ در ساخت موشک و سفینه‌های فضایی نیز وارد شده بود و با سازمان فضایی آمریکا (ناسا) همکاری نزدیک داشت. در سال ۱۹۷۴، پس از تجربه ساخت موفق آپولو، سفینه مارینر۱۰ ساخته و به ناسا تحویل داده شد. در سال ۱۹۹۰، بوئینگ ۷۳۷ با فروش ۱۸۳۲ فروندی به عنوان پرفروش‌ترین هواپیمای جهان مطرح شد، در حالی که بوئینگ در سالهای قبل و بعد از آن به طراحی و ساخت و عرضه مدل‌های ۷۵۷، ۷۶۷، ۷۷۷ و بالاخره در سال ۲۰۰۵، مدل ۷۸۷ پرداخت.

 

حوزه فعالیت

بوئینگ، اولین و بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان در ساخت هواپیماهای تجاری و دومین شرکت بزرگ در ساخت سیستم‌های دفاعی جهان است. حوزه فعالیت بوئینگ، محدوده گسترده‌ای از سیستم‌ها، محصولات و خدمات فضایی و دفاعی را در زمینه طراحی، تولید و پشتیبانی هواپیماهای تجاری، جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، موشک‌ها، سفینه‌های فضایی، ماهواره‌ها، جنگ افزارها و فناوریهای مختلف نظامی و دفاعی در برمی‌گیرد.

 

پنج حوزه اصلی فعالیت بوئینگ عبارت‌اند از:

 

1-هواپیماهای تجاری

عمده‌ترین محصولات تجاری در این زمینه، خانواده هواپیماهای مسافربری سری ۷ از ۷۰۷ تا ۷۸۷ است. حدود ۱۲ هزار هواپیمای تجاری یعنی مسافربری و باربری در جهان وجود دارد که ۷۵ درصد آن متعلق به بوئینگ است.

 

2-سیستم‌های دفاعی یکپارچه

طراحی، مونتاژ و پشتیبانی سیستم‌های دفاعی و تولید انواع هلیکوپترها و جنگنده‌های نظامی در این حوزه قرار می‌گیرد.

 

3-گروه مهندسی، فناوری و عملیات

این گروه یک پشتوانه قوی برای سازمان فضایی آمریکا است که در جهت طراحی و ساخت و عملیات شاتل‌های فضایی و ایستگاه بین‌المللی فضایی فعالیت می‌کند. به طور کلی این حوزه، از واحدهای کسب و کار بوئینگ پشتیبانی می‌کند و استراتژی رشد را در جهان با فراهم آوردن افراد، فناوریها، فرایندها و عملکردهای مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب در سطح شرکت فراهم می‌آورد.

 

4-شرکت سرمایه‌گذاری بوئینگ

در جهت فراهم آوردن و تسهیل عملیات بانکی و پشتوانه واحدهای کسب و کار اصلی در زمینه تجاری و دفاعی، این شرکت تاسیس شده است.

 

5-گروه خدمات بوئینگ

این گروه به واحدهای کسب و کار بوئینگ امکان می‌دهد تا بر رشد سودآور تمرکز کنند؛ چرا که تمامی خدمات زیرساختی شامل خدمات تسهیلاتی، پرسنلی، جذب و استخدام، برنامه‌های رفاهی، ایمنی، آتش‌نشانی، عملیات کارگاهی، حمل و نقل و نظیر آن را فراهم می‌سازد.

 

مدل مدیریتی بوئینگ

رهبری و توسعه آن جزء ارزشها و فعالیت‌های اصلی شرکت است. در مدل مدیریتی شرکت بوئینگ بر پیشبرد عملکرد از طریق رشد و توسعه بهره‌وری و رهبری تاکید شده است. شرکت دارای یک مرکز رهبری است که رویکرد توسعه رهبری در آنجا مدون و عرضه می‌شود. این رویکرد عبارت است از:

 

- نهادینه سازی ارزشهای بوئینگ و فرهنگ یکپارچه شرکت

- تمرکز بر مهارت‌های کسب و کار و رهبری.

- پشتیبانی اهداف استراتژیک کسب و کار، از طریق آموزش، مربیگری و ارزیابی عملکرد

- انجام اقدامات چالشی در کسب و کار و اخذ و تحلیل بازخور در مرکز رهبری

شعار شرکت در زمینه توسعه رهبری این است: با رشد رهبران، بوئینگ رشد می‌کند.

 

استراتژی‌ها؛ شایستگی‌های اصلی بوئینگ

 

تاکید استراتژی‌های اصلی شرکت بر این موارد است:

- استراتژی‌های رشد جهانی

- اهداف و عملکرد مالی

- به شراکت گذاشتن بهترین عملیات، فناوریها و توسعه بهره‌وری

- توسعه رهبری

- اخلاق.

 

شایستگی‌های اصلی بوئینگ عبارت‌اند از:

- تمرکز بر فهم و درک دانش مشتری‌مدار

- پیگیری مستمر برای درک‌، پیش‌بینی و مسئول بودن در برابر نیازهای مشتریانمان

- یکپارچگی سیستم‌ها در مقیاس بزرگ

- شرکت ناب (بی‌ریخت و پاش)

 

تمامی شرکت باید واجد عملیات بی‌ریخت و پاش باشد که مشخصه آن، استفاده کارا از دارایی‌ها، موجودی‌ها، مدیریت تامین کنندگان، زمان کم چرخه فعالیت‌ها، کیفیت بالا و هزینه‌های کم حمل و نقل است.

 

فرهنگ و ارزشهای سازمانی

بوئینگ بر این باور است که موفقیت آینده او براساس استراتژی‌های سه‌گانه زیر استوار است:

- اجرای راستین کسب و کار اصلی

- به کارگیری نقاط قوت در محصولات و خدمات جدید

- گشایش صفها و مرزهای جدید.

 

برای به عمل درآوردن این استراتژی، ما توجه می‌کنیم که امروز کجا هستیم و فردا می‌خواهیم کجا باشیم.

جایگاه ارزشها در بوئینگ بسیار حساس است. مدیران و کارکنان متعهد هستند که ارزشهای اصلی را تنظیم کنند، یعنی نه تنها تعریف کنند که چه کسی هستند، بلکه به عنوان راهنما، کمک و خدمت کنند، تا شرکت به جایی برسد که همه دوست دارند. آنها هر روزه با این ارزشها حقیقتاً زندگی می‌کنند. این ارزشها عبارت‌اند از:

 

- پیشرو بودن

ما در حوزه‌هایی همچون: توسعه مهارتهای رهبری تیم بوئینگ در هر سطح، عملکرد مدیریت، طراحی، ساخت و پشتیبانی محصولات و نتایج مالی پیشرو خواهیم بود.

 

- درستی

ما بالاترین استانداردهای اخلاقی را به کار می‌بریم و در تعهدمان صداقت داریم.

 

- کیفیت

کیفیت مستمر در هر کاری که انجام می‌دهیم.

 

- رضایت مشتری

رضایت مشتری اصل اساسی برای موفقیت ماست. نیل به این هدف مستلزم آن است که بفهمیم مشتری چه می‌خواهد.

 

- همکاری با یکدیگر

ما به طور مستمر یاد می گیریم و ایده‌ها و دانش را تسهیم می کنیم و کارهای مشترک را در هر سطح و هر فعالیت در شرکت تشویق می نماییم.

 

- تیم درگیر و متنوع

ما به مهارتها و قوت تیم متنوع خود ارزش می نهیم. محیطی را فراهم می‌آوریم که افراد را قادر سازد در کار خود و تصمیم‌گیری و پیشرفت اهداف مشترک کسب و کار، مشارکت کنند.

 

- شهروند سازمانی خوب

بوئینگ معتقد است، شهروندی و نوعدوستی جزئی از DNA آنهاست. بدین لحاظ آنها در فراهم آوردن یک محیط کار امن و محافظت از محیط زیست عمل می‌کنند.

 

- افزایش ارزش سهامداران

کسب و کار ما به تولید سود، افزایش رضایت مشتری و افزایش ارزش سهامداران منجر می شود.

 

منابع انسانی

بیش از ۱۵۹ هزار کارکنان شرکت، در آمریکا و ۷۰ کشور دنیا فعالیت می کنند. از این تعداد حدود ۴۰ درصد در بخش هواپیماهای تجاری، ۴۴ درصد در بخش سیستم‌های دفاعی و بقیه در سایر حوزه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

شرکت بوئینگ جامعترین و بزرگترین آموزشهای هوایی را چه در زمینه تعمیر و نگهداری و چه کارکنان پرواز، در بازار هواپیماهای ۱۰۰ صندلی و بالاتر ارائه می‌دهد.

 

فروش

شرکت بوئینگ در سال ۲۰۰۷ با فروش ۵/۶۱ میلیارد دلاری و سود ۲/۲ میلیارد دلاری در جایگاه ۲۸ در میان پانصد شرکت برتر جهان قرار داشت. فروش هواپیماهای بوئینگ بیش از ۹۰ کشور دنیا را پوشش می دهد. ۷۰ درصد هواپیماهای تجاری تولیدشده به خارج از آمریکا فروخته می‌شود. ۷۵ درصد هواپیماهای تجاری دنیا نیز توسط بوئینگ تأمین می شود. حدود نیمی از فروش شرکت به حوزه هواپیماهای تجاری برمی‌گردد. شرکت بوئینگ با ۲۲ هزار تأمین کننده جهانی قرارداد دارد و خود بزرگترین پیمانکار سازمان فضایی آمریکا است.

 

مدیرعامل

مدیرعامل کنونی شرکت، جیمز مک نرنی ۵۸ ساله است و از سال ۲۰۰۱ به عنوان عضو هیأت مدیره و از ۲۰۰۵ به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شده است. سابقه مدیریتی مک نرنی بسیار درخشان است. او همچون بنیانگذار شرکت، ویلیام بوئینگ، دانش‌آموخته دانشگاه ییل است و MBA را از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است.

او ۱۹ سال در جنرال الکتریک مشغول به کار بود و قبل از پیوستن به بوئینگ، مدیرعامل شرکت ۳M بود. او کارکنان را منبع اصلی قدرت بوئینگ می داند و بر این باور است که دیدگاههای متنوع آنان در تولید خلاقانه محصولات به شرکت کمک می کند؛ شرکتی که همه با تعهد بر توسعه مستمر در آن گرد آمده اند.

 

آینده

شرکت بوئینگ چشم‌انداز خود را برای سال ۲۰۱۶ چنین ترسیم کرده است: کارکردن با یکدیگر به مثابه یک شرکت جهانی برای رهبری صنعت هوا _ فضا.

 






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : آشنایی با برند بوئینگ (Boeing)،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 6 تیر 1397

 

آشنایی با فولکس واگن

Adolf Hitler فردی بود که علاقه شدیدی به اتومبیل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید. او علاقه بسیاری به مسابقات اتومبیل رانی داشت و همچنین بسیار علاقه مند بود تا اتومبیلی در اختیار مردم باشد که همگان بتوانند آن را خریداری کنند. شخص دیگر Porsche بود. او نیز همانند هیتلر آرزو داشت اتومبیلی بسازد تا همگان قدرت خرید آن را داشته باشند. تنها تفاوت او با هیتلر بی توجهی Porsche به سیاست بود. porsche در سال ۱۸۷۵ متولد شد و اولین اتومبیل کوچک خود را در سال ۱۹۲۲ ساخت. او آرزوی خود را برای ساخت اتومبیل همگانی در سال ۱۹۳۰ با ایجاد کارخانه ای برآورده کرد. او تصمیم داشت اتومبیل هایی بزرگتر با کارآیی بالاتر و قیمت پایینتر تولید کند.

 

او فعالیتش را در سال ۱۹۳۱ با کار روی Project ۱۲ آغاز کرد و برای این اتومبیل موتوری ۵ سیلندر طراحی کرد. وی با حمایت های هیتلر توانست این اتومبیل ها را نسبت به بقیه اتومبیل های موجود در آلمان بسیار ارزان تر و در حدود نصف قیمت ارایه کند. Porsche سه مدل اول خود را در گاراژ خانه اش تولید کرد. و سپس طرح هایش را در اختیار کمپانی Opel قرار داد و Opel نیز توانست اتومبیلهایی موفق با قیمت های ارزان تولید نمایدPorsche. در اکتبر سال ۱۹۳۶ اتومبیلی بهینه تولید کرد که این مدل کولردار از موتوری ۹۸۵cc استفاده می کرد. این اتومبیل در تست هایی که از آن به عمل آمد موفق نبود و در این آزمایشات عمر موتور آن بسیار کوتاه پیش بینی شد و سیستم ترمز آن نیز اطمینان لازم را نداشت. هیتلر برای اصلاح این مدل سرمایه گذاری کرد و در نتیجه این سرمایه گذاری سه ماه بعد کمپانی VolksWagen به معنی( گروه تولید کننده اتومبیلهای مردم آلمان) تاسیس شد.

 

در ابتدای کار حدود ۳۰ مدل مختلف اتومبیل ساخته شد که همه این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند. Porsche نیز به مطالعه روی اتومبیل های آمریکایی به منظور بالا بردن کیفیت این تولیدات پرداخت. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این کمپانی تاسیس کرد و این قسمت جدید از ماه اکتبر همان سال تولید اتومبیل های ارزان قیمت را برای افرادی که قدرت خرید اتومبیلهای گران قیمت را نداشتند آغاز کرد. اولین اتومبیل های این کمپانی KdF-Wagen از محصولات قبل از جنگ می باشد و از دیگر تولیدات قبل از جنگ می توان به مدل ۲۱۰KdF-Wagen تاسیس کند. در دهه بعد این کمپانی به تقویت بازار های خود در آمریکا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را به کشور آمریکا صادر نماید.

 

این کمپانی در سال ۱۹۷۹ تعدادی معادل ۳۳۰ دستگاه اتومبیل تولید کرد. این کارخانه فروش خود در کشورهای خارجی را از دهه ۱۹۵۰ آغاز کرد که از این کشورها می توان به استرالیا، فرانسه و آمریکا اشاره نمود. در سال ۱۹۵۴ با تولید موتوری به حجم ۱۱۹۲cc اتومبیل Beetle را هم از لحاظ تجاری و هم از نظر مکانیکی بهبود بخشید. از مدل های دیگر می توان به مدل Karmann Ghina اشاره کرد که اتومبیلی کوپه و اسپورت بود. در سال ۱۹۶۱ تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از مدل Beetle با حجم موتور ۱۴۹۳cc تولید شد. در ماه دسامبر سال ۱۹۶۱ تولیدات این کمپانی به پنج میلیون رسید و پس از آن دیگر تولیدات این کمپانی به کمتر از یک میلیون دستگاه اتومبیل سقوط پیدا نکرد. در طی دهه ۱۹۶۰ مدل های دیگر مانند TI و نیز مدل سالن ۴۱۱ به بازار عرضه شدند. از سال ۱۹۶۵ مدل هایی از تولیدات کمپانی Audi نیز ارایه می گردید.

 

Nordhoff در ماه آوریل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگی در گذشت و با تغییر مدیریت این کمپانی دچار مشکلات شدید شد که به مرور زمان موفق به حل آنها گردید. در سال ۱۹۷۱ مدل K۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ این اتومبیل بهبود یافته و به مدل قویتر K۷۰ L تبدیل گشت. تا این زمان کمپانی توانسته بود حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید کند که پیروزی بزرگی محسوب می شد. البته در ماه می سال ۱۹۸۱ تولید بیتل ۲۰ میلیونم در کشور مکزیک جشن گرفته شد. نسل بعدی اتومبیل های Volkswagen اتومبیل های دیفرانسیل جلوی Passat الهام گرفته از مدل Audi ۸۰ و محصول سال ۱۹۷۳ بودند. در سال ۱۹۷۴ نیز گلف به بازار عرضه شد. در مدل های اولیه این اتومبیل از موتور هایی به حجم ۱۰۹۳cc استفاده می شد و این مدل بسیار سریع به عنوان یکی از مدلهای هاچبک معروف جهان تولید گشت.

 

روی Golf های تولید شده در آمریکا نام Rabbit گذاشته شد. مدل هاچبک Polo با گیر باکسی ۳ دنده در سال ۱۹۷۵ تولید شد و مدل Getta نیز محصول سال ۱۹۷۹ بود. تولید Golf در آمریکا در شهر New Stanton دنبال می شد. Golf Gti در سال ۱۹۷۶ تولید گردید. همچنین این کمپانی با استفاده از موتور های دیزل در اتومبیل های Golf و Passat توانست قدرت آنها را به ۱۱۰hp برساند. در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ یک اتومبیل Golf تولید شد که با تولید آن کمپانی ساخت ۳۵ میلیونومین اتومبیل خود را جشن گرفت. سپس کمپانی امتیاز ساخت مدل های Passat و polo را به کمپانی SEAT در اسپانا واگذار نمود. همچنین در سال ۱۹۸۲ قرار دادی با دولت چین امضا کرد تا مدلی از Passat به نام Santana در چین تولید شود. مدل Santana توسط کمپانی Nissan نیز تولید شد. اگر چه تولید اتومبیلهای اسپورت برای این کمپانی سود دهی نداشت اما این کمپانی برای رقابت با دیگر کارخانجات مجبور به تولید آنها بود. از این مدل ها می توان به اتومبیل ۱۶ سوپاپ Scirocco با سرعت ۲۰۹ کیلومتر در ساعت اشاره کرد. از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل Gti نیز مشاهده شد. همچنین مدل Golf Syncro محصول سال ۱۹۸۸ اتومبیلی دو دیفرانسیله بود. در سال ۱۹۸۹ VW مجهز به موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپلپ به حجم ۱۸۰۰cc جایگزین Scirocco شد. این کمپانی در حال حاضر از کارخانجات بزرگ اتومبیل سازی جهان است و همه ساله اتومبیل های جدید آن مورد توجه همگان قرار می گیرد.






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : آشنایی با فولکس واگن،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 6 تیر 1397

 

 

پژو؛ از دوچرخه تا خودرو

امیل پژو در سال 1810 یک کمپانی برای ساخت آسیاب‌های قهوه تاسیس کرد، در سال 1830به تولید دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال 1842 تولید آسیاب‌های قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد. آرماند پژو، فرزند امیل در مارس سال 1849 متولد شد و امیل خوشحال بود که می تواند کارخانه را به او بسپارد.

 

اولین مارک شیر پژو برای تیغه‌های اره و وسایل استیل ساخت این شرکت طراحی شد و در حقیقت سمبل 3 صفت بارز تیغه اره‌های پژو یعنی تیزی دندانه‌ها، انعطاف‌پذیری تیغه و سرعت برش بود. ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه با تولید دوچرخه «گراند بای» در سال 1882 آغاز شد.

 

آرماند پژو به صنعت خودرو بسیار علاقه‌مند بود و بعد از ملاقات‌هایی که با آقای گوتلیب دایملر و دیگر افراد خبره این صنعت داشت، به اهمیت این صنعت پی برد و شروع به طراحی و تولید خودرو کرد. اولین خودروی پژو که خودرویی سه چرخ بود در سال 1889 تولید شد.

 

موتور بخاری این خودرو بسیار سنگین و حجیم بود و برای به کار افتادن، دردسرهای بسیاری داشت و به همین دلیل خیلی زود با یک موتور بنزینی احتراق داخلی و با چهار چرخ در سال 1890جایگزین شد و تولید مستمر آن آغاز گردید. بعد از آن پیشرفت‌های دیگری نیز برای پژو حاصل شد. پژو اولین شرکتی بود که تایرهای لاستیکی را برروی خودروهای خود نصب کرد و در سال 1895 تایرهای بادی را برروی آنها قرارداد. در سال 1896 پژو اولین موتور خود را بدون کمک دایملر تولید کرد و بعد از آن پیشرفت‌های مختلفی مانند امکان‌پذیری انتقال قوای محرکه زیر خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو به معنای امروزی آن شکل گرفت.

 

در سال 1903 پژو به خط محصولات خود، موتورسیکلت را نیز اضافه کرد که تا به امروز در خط محصولاتش قرار دارد. در سال 1913 جولز گوکس راننده پژو با یک خودرو مجهز به موتور استریت 4 ساخت ارنست هنری، در مساقات «ایندیاناپلیس» شرکت کرد و برنده شد. این موتور به دلیل داشتن چهار سوپاپ، بسیار قدرتمند بود و در این مسابقات بسیار خوب ظاهر شد. پژو که نیمی از سهم بازار خودروهای تولید شده در فرانسه را از آن خود کرده بود، در سال‌های 1916 و 1919 مقام‌های دیگری در مسابقات ایندیانا پلیس کسب کرد.

 

بین سال‌های 1914 تا 1918 پژو به تولید خودروهای نظامی گوناگونی که از دوچرخه تا تانک‌های بزرگ را شامل می‌شد، پرداخت. در سال‌های بعد از جنگ، خودرو به وسیله لازمی برای همه مبدل شد و دیگر یک وسیله تشریفاتی مختص قشر مرفه نبود.

 

در سال 1926 واحد دوچرخه پژو از شرکت مادر خود جدا شد و سایکل پژو را تشکیل داد. سال 1929 سالی بود که نامگذاری امروزی پژو شکل گرفت و پژو 201 تولید شد. این خودرو اولین خودروی تولید انبوه پژو بود. مدت زیادی از این شکوفایی پژو نگذشته بود که در دهه 30 میلادی دوران رکود آغاز شد و شرکت پژو افول پیدا کرد؛ اما توانست از این بحران جان سالم به در ببرد و در سال 1933 برای احیای خود خودرویی با آیرودینامیک بالا و سقف تاشو معرفی کرد.

 

بعد از آن جنگ جهانی دوم شروع شد و پژو مجبور شد کامیون و ون برای جنگ تولید کند؛ اما درسال 1948 دوباره کار خود را با تولید پژو 203 آغاز کرد. بعد از آن مدل‌های بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا مانند پژو 504 عرضه کرد. در سال 1958 فروش محصولات شرکت در ایتالیا آغاز شد و همکاری با شرکت‌های دیگر مانند رنو و ولوو افزایش یافت.

 

در سال 1974 پژو 30 درصد سهم سیتروئن و در سال 1976 کل این شرکت را خریداری کرد. در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئن اعتراض کردند که با این کار ابداعات و پیشرفت‌های افسانه‌ای این شرکت افول می‌کند. در نتیجه شرکت ادغام شده به نام پژو سیتروئن نامگذاری شد که برندهای هر شرکت حفظ شود؛ اما از لحاظ منابع فنی و تکنولوژی از تحقیقات یکدیگر بهره‌مند شوند. در سال 1978 این شرکت واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحران‌های ایجاد شده در این شرکت از آن خود کرد. این شرکت بسیار فرسوده و دارای مدل‌های قدیمی بود و در واقع این سرمایه‌گذاری، مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه 80 میلادی پژو مارک تالبوت را احیا کرد تا بتواند سودی از کرایسلر به دست آورد.

 

در سال 1983 پژو 205 عرضه شد و به محبوبیت و موفقیت بالایی رسید و تحولی بنیادی ایجاد کرد. در ادامه آن تعداد بسیاری از خودروهای موفق عرضه شدند. پژو در سال‌های 1987تا 1990 به طور مداوم در رالی معروف پاریس داکار قهرمان شد. فروش این شرکت در ایالات متحده با مدل‌های 405 و 505 به 4261 دستگاه در سال 1990 میلادی رسید و فروش 2240 دستگاه در جولای 1991 شرکت را بعد از 33 سال به نقطه اوج خود رساند. در حال حاضر پژو 307 برای رالی‌های بین‌المللی این شرکت استفاده می شود. همچنین پژو در سال‌های 1998 تا 2000 تامین موتورهای مسابقات فرمول یک را عهده دار شد.

در آوریل 2006، پژو از بسته شدن کارخانه رایتون خود در کاونتری انگلیس خبر داد که منجر به از بین رفتن 2300 موقعیت شغلی شد. در سال 2009 نیز پژو دچار افول عملیاتی و کاهش فروش شد که در پی آن «فیلیپ وارین» به جای «کریستین استریف» مدیریت شرکت را به عهده گرفت. پژو اکنون بیش از 200 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و در سال گذشته، فروشی بالغ بر 54‌میلیارد‌دلار را از آن خود کرد.






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : کارخانه پژو،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 6 تیر 1397

امروز وقتی صحبت از تاریخچه فندک میشود اولین نامی که در ذهن ما می نشیند نام "زیپو" است. یکی از قدیمیترین کمپانیهایی که در زمینه فندک فعالیت میکند و درسال 1932 شروع به فعالیت کرده.فندکی که در باد خاموش نمیشود و همچنان از بنزین استفاده میکند.اما قبل از زیپو ما با چه چیزی روبرو هستیم در صنعت فندک؟ باید گفت که بیش از 100 سال قبل از زیپو، اولین تلاشهای بشر آغاز شده بود برای کنترل آتش. امروزه در اختیار داشتن آتش جزو بدیهی ترین دانشها در دست بشر است.

 

اولین فندک تاریخ

 

تا قبل از 1823هنوز هیچ دستگاهی که بتوان با آن آتش درست کرد وجود نداشت. در همه جای دنیا مردم با شیوه های سنتی تولید آتش میکردند که این کار زمان زیادی را به خود اختصاص میداد. باید گفت که اولین فندک زاده انقلاب صنعتی بود.تمامی تلاشها در این زمینه نافرجام مانده بود تا در سال 1823 شیمیدان آلمانی "یوهان دوبراینر" موفق شد یک آتش زنه اختراع کند که تولید حرارت میکرد. این اختراع بسیار خطرناک و غیر ایمن بود.حرارتی که تولید میشد، حاصل واکنشهای شیمیایی بود که در یک ظرف شیشه ای انجام میشد و هیدروژن آزاد میکرد و بعد در اثر برخورد به اسفنج پلاتینیوم و اکسیژن هوا یک شعله خفیف ایجاد میکرد.  کاملا واضح است که این محصول یک فندک کاربردی و قابل حمل نبوده و بیشتر یک مدل رومیزی و مخصوص استفاده در خانه ها و آزمایشگاهها و کارگاه ها بوده. با این وجود این محصول  با نام "لامپ دوبراینر" مراحل صنعتی شدن خودش را طی کرد و در دهه 1820 توانست بیش از یک میلیون محصول خود را به فروش برساند.که این خود نشان دهنده نیاز مبرم بشر بوده به تولید آتش، در زمان انقلاب صنعتی. اما کار به همین جا ختم نشد.این محصول تا سال 1880 همچنان به تولید خودش ادامه داد. فقط سه سال بعد از این اختراع بود که اولین کبریت اختراع شد و در سال های بعد کبریتهای بی خطر  کل بازار را در دست داشتند.

 

در اینجا میشود به این سوال قدیمی جواب داد که آیا اختراع فندک قبل از کبریت بوده؟

 

جواب را میتوان به این شکل داد :اگر یک اختراع زمخت و بزرگ و شیشه ای که در جیب جا نمی شد را یک فندک بدانیم، در این صورت باید بگوییم بله، فندکها قبل از کبریت اختراع شدند.

 

فندکهای چخماقی

 

اما با جهش دوران صنعتی در قرن بیستم فندکها نیز تغییر شکل دادند و تبدیل به اشیایی شدند قابل حمل و کاربردی.اینبار هم دست یک شیمیدان در کار بود. "کارل اوئر فون ولسباخ" اتریشی در اوایل سالهای 1900 میلادی از طریق گسترش دادن دانش در زمینه سنگهای چخماق و استفاده از سوختی مبتنی بر نفت توانست انقلابی در زمینه تولید فندک ایجاد کند که تا همین امروز هم ادامه دارد. فندکهای ابتدایی که در دهه های آغازین تولید میشدند به دو صورت جیبی و رومیزی عرضه میشدند.فندکهای رومیزی جثه ای بزرگتر داشتند و برای استفاده در خانه ها در نظر گرفته شده بودند.کمپانیهای بسیاری تولید فندک چخماقی را آغاز کردند.فندکهای چخماقی که امروزه با قیمتهای بسیار بالا بین کلکسیونر های فندک مبادله می شوند. بیشتر این محصولات بین سالهای 1900 تا 1930  در اروپا، جایی که اولین فندک ساخته شده بود و پیشرفت کرده بود تولید می شدند.

 

اما اتفاق دیگری هم در حال وقوع بود. در دهه 1930 فندکها و سیگارها جزئی از فرهنگ پاپیولار آمریکا شده بودند و در سینماها و مجلات به عنوان کالایی لوکس عرضه میشدند.برندهایی مانند "رانسون" و "کالیبری" با دیزاینهایی خیره کننده و "زیپو" تولید کننده اولین فندکی که در باد خاموش نمیشد، آتش بازار فندک را در آمریکا داغ میکردند. علاوه بر این فندکهای گازی هم در راه بودند.در این میان جنگ جهانی دوم آخرین ضربه بود بر پیکر صنعت و اقتصاد اروپا تا بازار فندک از اروپا به آمریکا منتقل شود.

 

فندکهای گازی

 

در دهه 30 همیشه این ایده وجود داشت که چه چیزی میتواند جایگزین سوخت نفتی فندکها شود. در این سالها تلاشهایی انجام شد. از آن جمله میشود به فندک الکتریکی "اِی ال لایتر" اشاره کرد که سال 1935 در شیکاگو تولید شد. فندکهای برقی به همراه یک بسته سیگار عرضه میشدند. اما با اقبال مواجه نبودند و کم کم جای خود را به فندکهای "برقی حرارتی" دادند و در ماشینها استفاده شدند. استفاده از بنزین همچنان مرسوم بود تا در سال 1950 و چند سال پس از جنگ جهانی دوم، خانواده "کورچا" صاحب کمپانی "فلامینیر"، برای اولین بار فندکی را تحت نام "کریلیون" با گاز بوتان پر کردند. فندکی که کمی بعدتر تحت لیسانس شرکت "پن پارکر" که تولید خودکار و نوشت افزار انجام میداد با نام "پارکر فلامینیر" عرضه شد.

 

کریلیون به دلیل استفاده از گاز بوتان فندک سبکتری بود و در مقایسه با فندکهای نفتی و بنزین، عاری از بوی نفت بود. علاوه بر این، شرکت سازنده در فندکهای گازی، دو تانکر تعبیه کرده بود که مشتریان در صورت تمام شدن گاز می توانستند تانکرهای جایگزین گاز برای فندک تهیه کنند.

 

این چرخش بزرگ در سوختهای فندکها باعث شد که کمپانی های ساخت فندک یک به یک محصولات خود را از نفتی به گازی تغییر بدهند. از آن جمله میتوان به کمپانی بزرگ رانسون  اشاره کرد. اتفاقی که برای فندک زیپو نیفتاد و تا امروز فندکهای خود را به صورت بنزینی عرضه میکند. هر چند زیپو برای عقب نماندن از قافله فروش دست به تولید گاز فندک زد و امروز هم میتوان آنها را خریداری کرد.

 

اما اتفاق بزرگ دیگری هم در راه بود. با شروع دهه هفتاد ماشین اقتصادی چین تازه روشن شده بود. اجناس ارزان قیمت که به بهای استفاده از کارگر ارزان حاصل شده بود، زنگ خطر را برای تولید کنندگان غربی به صدا درآورده بود. پس یک شرکت فرانسوی به نام" سِمِک"، دست به تولید اولین فندک گازی یکبار مصرف زد. فندکهایی ارزان قیمت و پلاستیکی که در 1970 با نام "کریکت"؛ به معنای جیرجیرک روانه بازارها شدند. صدای این جیرجیرکها تا حدودی کر کننده بود. صدا آنقدری بلند بود تا شرکت "ژیلت" در آمریکا در 1972 امتیاز تولید فندکهای یکبار مصرف جیرجیرک را به دست گیرد و بازار آمریکا را با یک شوک روبرو کند. نسل جدید فندکها با قیمت پایین و مطابق با مصرف گرایی آمریکایی در راه بودند. فندکهای "بیک" در 1973 زیر شعار "سبکتر و ارزانتر" در مقایسه با فندکهای ژیلت به بازار آمدند و فروش خوبی را به خود اختصاص دادند. در همین سالهاست که "کلیپر" که یک کمپانی تقریبا قدیمی در تولید فندک بود، تولدی دوباره کرد و فندکهای پلاستیکی خود را عرضه کرد. کلیپر تا امروز هم با همان دیزاین و البته سطح خوبی از کیفیت ادامه میدهد. تا جایی که رکورد تولید 450 میلیون فندک در سال را دارد.

 

فندکهای پیزو الکتریک

 

تمامیه فندکهایی که تا اینجا نام بردیم توسط سنگ چخماق تولید جرقه میکردند. اما امروزه از تکنولوژی "پیزو الکتریک" به شکل گسترده ای برای تولید جرقه در فندکهای یکبار مصرف استفاده میشود.دانشی که متعلق به یک شرکت ژاپنی بود که در سال 1965 به آن دست یافت.

 

آینده صنعت فندک

 

با ورود فندکهای پلاستیکی به بازار و استفاده از سوخت گاز به جای بنزین، فندکها از کالایی لوکس به یک جنس مصرفی تنزل پیدا کردند. این اتفاق برای اکثر اجناس مورد نیاز بشر افتاد از اواسط دهه 1970. امروزه اجناس پلاستیکی به عنوان پر فروش ترین و عامه پسند ترین اجناس در بازارها معامله میشوند. برندهایی مانند زیپو توانستند از این توفان که در بازار اجناس لوکس اتفاق افتاده بود جان سالم به در برند. اما کمپانی بزرگ و با قدمت رانسون در فوریه 2010 بخش بزرگی از سرمایه های خود در کانادا، آمریکا و مکزیک را به زیپو واگذار کرد، ولی همچنان به تولید محصولات خود ادامه میدهد.  زیپو امروز به عنوان یک فندک کلاسیک هواخواهان و دنبال کنندگان خود را دارد. هیچ کلکسیونری نیست که مجموعه ای از فندکهای زیپو را در مجموعه خود نداشته باشد. و رانسون هم، همچنان به تولید فندکهای کلاسیک خود ادامه میدهد. فندکهایی که سنگین وزنند و وقتی روشن میشوند مانند شلیک یک توپ در دستان شما عمل میکنند. شاید بتوان گفت که دنیای فندکها چیزی بیشتر از این برای عرضه به ما ندارند. باید منتظر ماند تا منابع فسیلی زمین تمام شود؛ میتوان حدس زد که  آن روز فندکهای الکتریکی  یا حتی فندکهایی با سوخت سبز! بازارها را در تملک خود بگیرند.






نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها : تاریخچه فندک،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 6 تیر 1397

کریستوفر لاتم شولز، مبتکر آمریکایی در چهاردهم فوریه ۱۸۱۵م در آمریکا به دنیا آمد.

 وی در ابتدا مدتی کارگر چاپخانه بود، بنابراین با شوق و علاقه، درباره پدید آوردن 

دستگاهی کوچک که کار نوشتن را به جای دست انجام دهد، به تفکر پرداخت.

 در سال ۱۸۶۴م به کمک یکی از دوستانش توانست طرح دستگاهی را بریزد 

که صفحات کتاب را شماره‏گذاری می‏کرد؛ ولی چون ساختمان آن را جالب ندید، 

خود به ساختن ماشین بهتری همت گماشت و نزدیک به سه سال روی این طرح

 کار کرد. با این حال پس از چندی به این نتیجه رسید که اگر کلید ماشین 

تحریرش دارای محوری باشد که بر آن حرفی حک شود، می‏تواند روی کاغذ

 نقش بیندازد و هرگاه ماشین چند کلید داشته باشد و هر کلید برای یک حرف، 

دیگر به استوانه گردان نیز احتیاجی نیست. او نمونه‏ای از این دستگاه را ساخت 

که فقط دارای یک کلید بود، ولی مدتی بعد در سال ۱۸۶۸م شولز اختراع خود

 را که تمام حروف الفبا را دربرداشت به ثبت رساند. با این حال چون در تنگنای 

مالی بود بنابراین امتیاز آن را به بهایی اندک به یک شرکت فروخت و به‌ این ترتیب

 ماشین تحریر رواج پیدا کرد. بعدها این شرکت، ماشین تحریرهای کامل‏تری 

از روی مدل شولز ساخت و دنیا را با این اختراع آشنا کرد. کریستوفر شولز

 سرانجام در سال ۱۸۹۰م در ۷۵ سالگی درگذشت.






نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها : کریستوفر لاتم شولز مخترع ماشین تحریر،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
سه شنبه 5 تیر 1397

 

 تاثیر منفی اضطراب بر سلامت استخوان :

 

میگنا: اضطراب مزمن تنها از نظر روانی موجب ناراحتی و بروز 

مشکل در انسان نمی شود، بلکه می تواند بر سلامت جسمانی 

نیز اثر منفی بر جای بگذارد.

به گزارش "ایزی هلث آپشنز"، پژوهش ها نشان داده اند که اضطراب 

مزمن می تواند خطر مشکلات قلبی، مشکلات معده و مشکلات تنفسی

 را افزایش دهد.

اما یک خطر سلامت دیگر مرتبط با اضطراب مزمن وجود دارد که تاکنون

 پژوهشگران نیز از آن آگاه نبوده اند و نتایج مطالعه ای جدید نشان 

داده است که این شرایط برای استخوان ها نیز مضر است.

اگر یک زن هستید، احتمالا می دانید زمانی که به 35 سالگی رسیدید، 

توده استخوانی شما رو به افول می رود. اما مطالعه ای جدید نشان

داده است که اضطراب زیاد روند از بین رفتن توده استخوانی را هرچه

 بیشتر تشدید می کند.

یک تجزیه و تحلیل علمی جدید که در آن 200 زن ایتالیایی یائسه 

حضور داشته اند، نشان می دهد که زنان مضطرب از سلامت استخوانی

 بدتری نسبت به زنان دیگر برخوردار بوده اند.

 

زنانی با سطوح اضطراب بالا از امتیازهای تراکم ماده معدنی استخوان 

کمتر در ستون فقرات کمری و ناحیه کفل برخوردار بوده اند.

تراکم ماده معدنی استخوان به استحکام استخوان بر اساس

 میزان کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در آن اشاره دارد. 

این شاخص می تواند بیان کند که آیا به استئوپنی (تحلیل خفیف استخوان)

 یا پوکی استخوان (تحلیل شدید استخوان) مبتلا هستید یا خیر.

اگر دارای تراکم ماده معدنی استخوان کم در ناحیه کمر یا کفل خود باشید،

 همانند زنان حاضر در این مطالعه، ممکن است درد و کاهش قدرت تحرک

 نیز را تجربه کنید. از این رو، با شرایطی مواجه هستید که بهتر است 

هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید، پیش از آن که خیلی دیر شود.

 

زنان مضطرب دارای یک مشکل استخوانی جدی دیگر نیز بوده اند ...

 

آنها هرچه بیشتر با خطر شکستگی استخوان مواجه بودند. زنان 

مضطرب با چهار درصد خطر بیشتر شکستگی جدی استخوان طی 

یک بازه زمانی 10 سال، و سه درصد خطر بیشتر مواجهه با شکستگی

 کفل طی این بازه زمانی مواجه بودند.

 

چرا زنان مضطرب از سلامت استخوانی ضعیف‌تری برخوردار هستند؟

پژوهشگران چند فرضیه را مطرح کرده اند. به گفته آنها، زنان مضطرب

 ممکن است احتمال بیشتری داشته باشد تا درگیر رفتارهای ناسالم 

مانند سیگار کشیدن یا دنبال کردن یک رژیم غذایی ضعیف شوند.

همچنین، هورمون های استرس که به واسطه شکل گیری احساس 

اضطراب در انسان ترشح می شوند ممکن است بر تراکم و سلامت 

استخوانی تاثیرگذار باشند.

 

افزون بر این، مطالعات نشان داده اند زنانی با سطوح اضطراب بالا

 از سطوح پایین ویتامین D برخوردار هستند و این ماده مغذی اثر

چشمگیری بر خطر شکستگی استخوان دارد.

از این رو، یکی از این دلایل یا ترکیبی از همه آنها می تواند در 

کاهش سلامت استخوانی نقش داشته باشد.

 

درباره اضطراب خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای مقابله با اضطراب باید تصمیمی آگاهانه درباره توقف چرخه اضطراب

اتخاذ کنید. مثبت باشید، پیگشیرانه عمل کنید و راه هایی را برای کاهش 

اضطراب و بهبود سلامت استخوانی خود بیابید.

همه ما در طول زندگی خود اضطراب را تجربه می کنیم و باید توجه داشت

 که غلبه بر اضطراب مزمن و کنترل این شرایط چندان آسان نیست. 

اما با دنبال کردن برخی عادات ساده می توانید در این مسیر موفق باشید 

که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر روز مدیتیشن انجام دهید. این اقدام می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. 

مدیتیشن می تواند ذهن شما را آرام ساخته و واکنش کسب آرامش در بدن

 را تحریک کند. انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارند که می توانید آنها 

را امتحان کنید. مدیتیشن ذهن آگاهی، مدیتیشن تنفس آگاهانه، و 

تجسم هدایت شده از آن جمله هستند. چند روش مدیتیشن را امتحان 

کنید تا روشی که برای شما بهتر جواب می دهد و احساس بهتری در

 شما شکل می گیرد را بیابید. روش های هدایت شده مختلفی برای

 مدیتیشن وجود دارند که فواید مختلفی مانند پیشگیری از تفکر

بیش از اندازه را ارائه می کنند.

هر روز ورزش کنید. ورزش روشی عالی برای تسکین استرس و اضطراب است. 

زمانی که ورزش می کنید، بدن شما هورمون های احساس خوب

 را ترشح می کند که احتمال احساس اضطراب، استرس یا افسردگی 

را کاهش می دهند.

از غذاهای محرک اضطراب پرهیز کنید. آنچه می خورید نقش مهمی 

در وضعیت روانی و عاطفی شما ایفا می کند. پژوهش ها نشان داده اند 

که برخی از مقصران غذایی در زمینه اضطراب شامل کافئین، شیرین

کننده های مصنوعی، قند، نوشیدنی های الکلی و کربوهیدارت های

پالایش شده می شوند.

از گیاهان دارویی تسکین دهنده اضطراب استفاده کنید.

 زمانیکه به شدت مضطرب هستید می توانید با استفاده از گیاهان دارویی

 تسکین دهنده مانند سنبل کوهی، کاوا، بابونه، گل ساعتی و به لیمو 

می توانید سطوح اضطراب را کاهش دهید. نیازی نیست این گیاهان دارویی

 را روزانه مصرف کنید، اما در زمان استرس و اضطراب زیاد می توانند مفید باشند.

منبع : میگنا






نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : تاثیر منفی اضطراب بر سلامت استخوان،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
سه شنبه 5 تیر 1397


( کل صفحات : 9 )    ...   4   5   6   7   8   9   

صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تاریخ روز