مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
به چه میزان از مطالب این وبلاگ راضی هستید؟






برچسبها

موسیقی و ریاضی :

طبق گزارش گوردون شاو(فیزیكدان) و همكارانش دانشجویانی كه به 

یكی از قطعات موتزارت گوش كرده بودند در انجام فعالیتهای استدلالی

 بهتر از كسانی عمل كردند كه یك موسیقی آرامش بخش گوش كرده 

بودند یا قبل از فعالیت در سكوت به سر برده بودند. اما این تاثیرات 

فقط 10 دقیقه باقی ماندند. این گزارش نشان داد كه تصور مردم 

دنیا از تاثیرات موسیقی، راهی بیهوده برای تقویت هوش است و

 در نتیجه، مقالات و كتابهای زیادی ادعاهایی كرده‌اند كه اغلب به

 اثبات نرسیده‌اند. موسیقی واقعاً تاثیراتی سودمند روی یادگیری دارد.

شاو معتقد است كه موسیقی بسیاری از عملكردهای سطح بالای مغز 

مانند ریاضی و علوم را مورد استفاده قرار می‌دهد و آموزش در قالب

 موسیقی می‌تواند این عملكردها را افزایش دهد. او به همراه 

فرانسیس راشر در دانشگاه ویسكونسین مطالعات اضافی دیگری انجام 

دادند كه ارتباط بین موسیقی و استدلال فضایی گیجگاهی را بررسی

 می‌كرد (شاو، 2000).  استدلال فضایی گیجگاهی یك توانایی برای 

تصور كردن مشكل و راه حل آن است كه معمولاً به فهم مفهومی

 بیشتر یك مساله منجر می‌شود. تمپل گراندین كه در ابتدای این 

فصل نام را بردیم، در این نوع استدلال استعداد بالایی دارد.

ریاضیات و موسیقی و ارتباط میان آنها می‌گوید كه: موسیقی و

 ریاضیات «سطح عمیقی» از فهم قوانین طبیعت و انسان را تداعی

 می‌كند،‌ موسیقی تأثیر حسی و ریاضیات یك تأثیر منطقی از طبیعت 

حركت را نشان می دهد. به عنوان مثال اگر یك ریاضی‌دان بخواهد 

یك مقاله‌ی ریاضی را درك كند باید ابتدا با تعاریف، قضیه‌ها، مثالها، 

متن میانجی و صحت و سقم راههای اثبات آشنا باشد. علاوه بر آن

 هدف ریاضیات، نه تنها فقط پی بردن به صحت یك مسئله نیست

 بلكه درك دلیل صحیح بودن آن مسئله می‌باشد. حالت نواختن یك

 آهنگ درست مثل فهم یك مساله ریاضی است، معنا و مفهوم با 

نمادهای معتبر مرتبط می‌شوند. كه شامل تمامی اطلاعات ضروری است،

 اما موفقیت واقعی این ارتباط به زمینه كلی آموزش، فرهنگ و تاریخ 

بستگی دارد (به نقل از ساطعی، 1382).

مطالعات شاو نتایج جالبی به همراه داشته است. شاو و همكارانش

 یك برنامه رایانه‌ای به نام استدلال فضای گیجگاهی نقاشی متحرك‌ 

ساخته‌اند كه به شاگردان امكان می‌دهد تا معماهای ریاضی و هندسه‌ای

 را حل كنند كه این، قدرت كار كردن با اشكال را در ذهنشان افزایش 

می‌دهد. تركیب كردن آموزش این برنامه با آموزش كلیدهای پیانو منجر

 به این شد كه نمره ریاضی نسبی و كسرهای دانش‌آموزان كلاس دوم 

آن شهر- 37 درصد بالاتر از بچه‌هایی شود كه از طریق رایانه آموزش 

زبان انگلیسی دیده و با این برنامه كار كرده بودند. نصف بچه‌های 

كلاس دوم نمره‌هایی برابر با بچه‌های كلاس پنجم در منطقه مرفه 

مجاور گرفتند و نمره آنها دو برابر بچه‌هایی شد كه هیچ كدام از 

آموزشها را ندیده بودند (شاو، 2000). اگرچه بازی رایانه‌ای نقش 

مهمی در بالا بردن استدلال فضای گیجگاهی شد، اما موسیقی عامل

 تعیین كننده‌ای بود؛ چون دانش آموزانی كه نمره پایین آورده بودند 

با بازی رایانه‌ای نیز بازی كرده بودند !






نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : موسیقی و ریاضی،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
یکشنبه 6 آبان 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تاریخ روز